Tamme

Tankar, åsikter och idéer

  • #Blogg100
  • Kajak
  • Instagram
  • Blog
  • Who’s this guy?
  • Home

Feb 04 2013

Jag är aningen otålig och duktig på att vänta

Jag tycker inte om att vänta, jag är otålig och vill att allt ska hända nu. Det värsta som finns är att gå ut på lunch och upptäcka att det är kö till restaurangen! Vilken nesa, vilken fullständig kollaps av det civiliserade samhället att inte låta mig äta nu! När jag väl bestämt mig för något tycker jag det är onödigt plågsamt att dra ut på tiden innan jag får det jag föresatt mig.

Lite motsägelsefullt är det att jag använder mig av resignerad väntan som antistressmetod. I en bilkö kan jag inte göra något för att det ska gå fortare framåt alltså kan jag bara acceptera situationen och slappna av. Funkar alldeles utmärkt. Samma sak i många andra situationer där jag tvingas vänta, jag utnyttjar möjligheten i att inte rå över tingens ordning och ger mig själv lite andrum. Det är nog så att jag egentligen vill styra min egen tid och när, var och hur jag ska göra eller få saker. Lunchexemplet är ju ett klockrent exempel, bara att byta restaurang så är problemet ur världen.

Just nu söker jag jobb för glatta livet. Här utmanas jag rejält. Jag vill påverka mina möjligheter att få jobben jag söker och samtidigt vill jag inte uppfattas som desperat eller tjatig. Hur länge bör jag vänta innan jag hör från en tänkt arbetsgivare, när och hur ofta ska jag höra av mig? Jag vet ju av egen erfarenhet att rekrytering ibland går långsammare av olika skäl som inte behöver ha med rekryteringen att göra. Ändå, det är ju mig det handlar om nu! Det borde ju vara plättlätt att bara bestämma sig och slå mig en signal. I de tvära kasten mellan att ringa och att inte ringa är jag rädd att drabbas av whiplashskador.

Passar på att utnyttja möjligheterna med att jobba från köksbordet och hämtar en kopp finkaffe och en kaka.

Nu ska jag också börja fundera över morgondagens inlägg i #blogg100

Written by Mikael Tamme · Categorized: Everyday · Tagged: #blogg100

Feb 03 2013

På hal is och har det glatt

20130203-191458.jpg

Njutit en fantastisk dag ute på isen i det bästa sällskapet som kan tänkas. Förhållanden kunde inte vara bättre. Sol, blå himmel, hård is utan minsta tillstymmelse till snö eller bromsande frost. Det är lätt att förstå att alla vill ut på isen en dag som den här.

Sitter nu i soffan och njuter av att ha det så bra. Finaste hjärtat på mindre än en armlängds avstånd, anställningsintervju imorgon och en förhoppning om att snart vara på banan igen. Nu är det dags att läsa på lite inför morgondagen, håll tummarna.

Det är är dagens inlägg i #blogg100

Written by Mikael Tamme · Categorized: Uncategorized · Tagged: #blogg100

Feb 02 2013

Naturligtvis gäller även på vintern

Det här inlägget skrev jag i somras efter en cykeltur på Bogesundslandet. Kom på att det kunde passa nu när det ser ut att bli en schysst utehelg. Jag tycker att det gäller även nu på vintern och att budskapet tyvärr behöver påminnas om med jämna mellanrum. Med en helg som ser ut att komma att bada i sol hoppas jag att vi alla välkomnar varandra och känner oss välkomna ut. Kaffe i termos, solig plats i lä och lite fint sällskap så är helgen fixad.

“I mer än femton år har jag haft glädjen och möjligheten att vara ute i naturen och njuta av det som bjuds. Tack vare den fantastiska allemansrätten har jag kunnat dyka, åka skridskor, vandra, paddla och cykla utan egentliga begränsningar. Genom att visa lite hänsyn, använda sunt förnuft och vara nyfiken har jag upplevt mycket.

20120716-194731.jpg

Jag har haft många trevliga möten med likasinnade människor. Dessvärre finns motsatsen också. Som så ofta är det de mötena som sticker ut och ger en sur eftersmak. Senast idag möte jag en man som tyckte att jag inte skulle cykla i skogen på de leder som var utmärkta och relativt oanvända.

Vad jag än ägnat mig åt har jag titt som tätt, och oftare än förväntat, mött människor som vill hindra andra att ta del av naturens möjligheter. Det är inte ovanligt att de som vill hindra är aggressiva och arga, ibland nästan hotfulla. Den trevliga känslan av att vara ute i naturen försvinner omedelbart. Många av de mest rabiata är människor själv gärna vistas i naturen, på det sätt som de anser vara det riktiga dock. Det kan vara samfälligheter som inte vill låta dykare kliva i från stranden, skidåkare som tycker att fotgängare förstör spåren i skogen, ryttare som tycker att hundägare inte har att göra i närheten av hästar och så vidare.

Jag har full förståelse att det kan bli hårt slitage på områden och att visa aktiviteter är svåra att samsas med. Jag tror att alla inser det. Jag tror också att de flesta som vill använda naturen vill göra det utan att skapa problem för andra naturbesökare. Varför finns det då så många gnälliga gubbar, sura kärringar och aggressiva människor som aktivt motarbetar alla andra som inte gör det som de anser är rätt på just den platsen?

Jag har inget svar. Men jag vet hur jag skulle vilja ha det:

Fråga om det går bra att vara där. Svara att det går naturligtvis bra. Tänk bara på att inte …
Fråga de du möter hur ni ska samsas bäst. Går det bra om jag står här när du rider förbi med din häst? Naturligtvis svarar ryttaren att det går bra om du inte skrämmer hästen.
Berätta vad du gör, fråga vad andra gör. Lär av varandra, visa nyfikenhet och öppenhet inför andra människor och de aktiviteter de brinner för. Vem vet det kanske blir en ny ryttare av en paddlare eller en bergsklättrare kanske börjar med orientering.

Oväntade saker händer när människor möts, på riktigt.

Hursomhelst kan det naturligtvis bli trevligare möten i naturen.”

20120716-191444.jpg

Written by Mikael Tamme · Categorized: outdoor · Tagged: #blogg100

Feb 01 2013

Apple Store i Täby Centrum – bra service?

20130201-131746.jpg

Om det är bra service eller inte i Apple Store i Täby Centrum är inte helt solklart. Det är svårt tycker att säga tveklöst ja, det finns delar som jag inte är så förtjust i och delar som är utomordentliga.

Den entusiastiska personalen som formligen dyker på kunderna så fort vi tittar in i butiken gör att jag känner mig lite övervakad. Det är känns lite för påfluget ibland. Fördelen är ju att det går snabbt att få reda på var sakerna finns eller vem man ska tala med.

Idag när jag var där för att se om sonens trasiga iPhone gick att laga eller byta ut så var det klockrent. Vi blev hänvisade till en kille som bokade in oss till Genius Bar som är butikens servicedisk, typ. Vi fick tid ca tjugo minuter efter att vi bokade så vi han botanisera lite i andra butiker. Väl tillbaka träffar vi en personal som frågar vad problemet är och vi förklarar. Utan tvekan  byter butiken in den trasiga telefonen. Mindre än tio minuter efter att vi kom in är vi ute igen med en ny och fungerande telefon. Inte en tillstymmelse till ifrågasättande varför telefonen var trasig, om vi hade garanti kvar utan bara ett redigt hanterande av en reklamation. Det tycker jag var grymt bra service.

Dagnes rörlighet blev en knapp timmes spankulerande med solen rakt i ansiktet. Noterade att isarna ser väldigt fina ut. Hörde igår att långfärdsskrinnarna befarar förrädisk överis idag men hoppas på salsgolv i helgen. Hoppas det blir så.

Det här var inlägg 10 i #blogg100 och det var rörlighet nummer 20. Vill man vitsa till det kan man säga att det rör på sig eller att det går framåt. Nästan göteborgsklass på den.

 

 

Written by Mikael Tamme · Categorized: Everyday · Tagged: #blogg100, kundupplevelse, service

Jan 31 2013

Rollträning


Ikväll är det bassängkurs igen och med den rollträning. Den här gången finns det också utrymme att leka lite själv för oss instruktörer. Bland mycket annat kommer jag träna på mina rollar. I de Grönländska Mästerskapen finns det nästan 40 olika typer av rollar som man ska kunna. Här kan man läsa lite om dessa. Jag är en bit därifrån än så länge. Men det är kul att träna och en färdighet som behöver underhållas. Jag gör en vanlig grönlandsroll här ovan. Vill ni se en annan variant kan ni kolla in Agdas Shotgun Roll.

Vill ni lära er att rolla har Horisontkajak en mängd av kurser att välja bland.

När isen släpper blir det rollträning ute och i mer realistiska förhållanden. Det är ännu roligare.

conditions

Bloggutmaningen #blogg100 rullar vidare. Det här är det nionde inlägget av hundra. Kvällens plaskande är också det nittonde passet med vardaglig rörlighet. .

 

Written by Mikael Tamme · Categorized: kayaking · Tagged: #blogg100, #träning2013, 4* training, bassängkurs, BCU, greenland roll, horisontkajak, roll, seakayaking

  • « Previous Page
  • 1
  • …
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • Next Page »

Det här är jag

Projektleder, paddlar, marknadsför och kommunicerar. Utbildar, skriver och har provkört lastbilar och bussar. Optimistisk, förändringsglad och nyfiken. Utveckling och förnyelse är bra saker. Read More…

Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

Add me to Feedly

follow us in feedly

Twitter


    Notice: Undefined variable: id_str in /data/3/f/3f766498-335f-4250-972b-b827e5a37f3a/tamme.se/public_html/wp-content/plugins/genesis-latest-tweets/lib/xhtml-widget.php on line 125

    Notice: Undefined variable: created_at in /data/3/f/3f766498-335f-4250-972b-b827e5a37f3a/tamme.se/public_html/wp-content/plugins/genesis-latest-tweets/lib/xhtml-widget.php on line 128

    Notice: Undefined variable: created_at in /data/3/f/3f766498-335f-4250-972b-b827e5a37f3a/tamme.se/public_html/wp-content/plugins/genesis-latest-tweets/lib/xhtml-widget.php on line 129

    Notice: Undefined variable: created_at in /data/3/f/3f766498-335f-4250-972b-b827e5a37f3a/tamme.se/public_html/wp-content/plugins/genesis-latest-tweets/lib/xhtml-widget.php on line 130

    Notice: Undefined variable: text in /data/3/f/3f766498-335f-4250-972b-b827e5a37f3a/tamme.se/public_html/wp-content/plugins/genesis-latest-tweets/lib/xhtml-widget.php on line 135

    Notice: Undefined variable: text in /data/3/f/3f766498-335f-4250-972b-b827e5a37f3a/tamme.se/public_html/wp-content/plugins/genesis-latest-tweets/lib/xhtml-widget.php on line 136

    Notice: Undefined variable: text in /data/3/f/3f766498-335f-4250-972b-b827e5a37f3a/tamme.se/public_html/wp-content/plugins/genesis-latest-tweets/lib/xhtml-widget.php on line 137
  • Just now
  • http://www.twitter.com/mtamme

Social Icons

  • Facebook
  • Google+
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Twitter

“Whenever I find myself growing grim about the mouth;
whenever it is a damp drizzly November in my soul;
whenever… it requires a strong moral principle to prevent me from deliberately stepping into the street and methodically knocking people’s hats off – then I account it high time to get to sea as soon as I can.”

Herman Melville, Moby Dick,

Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 3.0 Unported Licens.

Copyright © 2026 · Altitude Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in